News

گزارش پایش ملی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در پاییز ۱۳۹۶

افت شاخص کسب و کار ایران در پاییز امسال 

گزارش پایش ملی محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران ، افت شاخص کسب و کار در پاییز امسال را نشان می دهد. متاسفانه تازه ترین گزارش اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب و کار در پاییز امسال نشان دهنده رکود فضای کسب و کار در این فصل نسبت به فصل تابستان است. 

اقتصاددانان و فعالان اقتصادی که در این پایش شرکت نموده اند ، معتقدند که برآیند مؤلفه های کسب و کار به سمت معکوس حرکت کرده است و وضعیت فضای کسب و کار در فصل پاییز را بدتر از فصل تابستان ارزیابی کرده اند.

هارمونی مناسب رشد رایین سیستم در وضعیت رکود

با وجود افت شاخص محیط کسب و کار در پاییز امسال که از طرف اتاق بازرگانی ایران اعلام شده است ، رشد بسیار خوبی را در رایین سیستم تجربه کرده ایم و از این جهت هم خوشحال و هم به آینده بسیار امیدوار هستیم. در عین حال نگران مشتریان خود هستیم که در فضای کسب و کار پر تلاطم ایران تا چه حد توانایی مدیریت بحران را داشته و تا چه حد قادر هستند شرکت خود را از مشکلات متعدد محیط و فضای کسب و کار حاکم بر ایران رهایی دهند.

کلاف پیچیده اقتصاد ایران

این در حالی است که ارزیابی فعالان اقتصادی  از محیط کسب و کار در فصل تابستان، نشان از بدتر شدن فضا نسبت به فصل قبلی آن یعنی بهار امسال بوده است. به بیان دیگر فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف کسب و کار، در سه فصل متوالی شاهد کاهش کیفیت محیط کسب و کار در جامعه بوده اند که این امر باعث قفل شدن روند سرمایه گذاری در تولید و گرایش بیشتر به ورود به فضای حوزه های کاذب مثل بازار ارز و طلا گردیده است.

بر طبق استانداردهای این پایش ، بدترین نمره ارزیابی که می توان برای یک محیط کسب و کار در نظر گرفت ، عدد ۱۰ است. با در نظر گرفتن این شاخص، نمره ارزیابی حاصل از پایش ملی محیط کسب‏ و کار ایران در پاییز و تابستان۱۳۹۶، به ترتیب ۵.۸۵ و ۵.۷۷ محاسبه شده که بیانگر نامساعد تر شدن مؤلفه های مؤثر بر محیط کسب و کار ایران در فصل پاییز ۱۳۹۶ می باشد.

 

هشدار شاخص ها از خطرات پیش رو

فعالان اقتصادی مشارکت کننده در پایش پاییز امسال ، سه مؤلفه را به عنوان نامناسب ترین و سه مؤلفه را به عنوان مناسب ترین مؤلفه های محیط کسب و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ها ارزیابی و در نظر گرفته اند.
بی ثباتی و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت ها بویژه برای مواد اولیه و محصولات، دشواری های تأمین منابع مالی از بانک ها و بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار ، نامناسب ترین مؤلفه ها ارزیابی شده است. در سمت مقابل ، سه مؤلفه میزان دسترسی به برق ، دسترسی به انرژی های فسیلی و دسترسی به ارتباطات (تلفن همراه و اینترنت) ، از مناسب ترین مؤلفه های محیط کسب و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ها ارزیابی شده است.
در هر چهار دوره قبلى پایش فضای کسب و کار از سوی اتاق ایران، دشوارى در تأمین منابع مالى از بانک ها به عنوان نامساعد ترین مولفه کسب و کار ارزیابى شده بود، اما در پاییز امسال، این مولفه جای خود را به مولفه بی ثباتی و غیرقابل پیش بینى بودن قیمت ها (مواد اولیه و محصولات) داده است و به عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب و کار ارزیابى و اعلام شده است. همچنین میزان دسترسی به برق در پنج دوره قبلی اجراء این طرح به عنوان مساعد ترین مولفه کسب و کار ارزیابى شده است.

شرایط بخش های اقتصادی

براساس نتایج این پایش در پاییز ۱۳۹۶، وضعیت محیط کسب‏ و کار در بخش کشاورزی در مقایسه با بخش های صنعت و خدمات ، مناسب تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت های اقتصادی، شاخه های آموزش ، صنعت ساختمان و استخراج معدن، به ترتیب دارای بدترین وضعیت کسب ‏و کار و رشته فعالیت های مرتبط با امور ادارى و خدمات پشتیبانى، خدمات مربوط به تأمین مسکن ، مکان و غذا و مواد خوراکی و در نهایت بخش سلامت و مدد کارى اجتماعى ، به ترتیب بهترین وضعیت کسب‏ و کار در مقایسه با سایر رشته ها در کشور شناسایی شده اند.
جداول زیر آمار ارائه شده در این گزارش را به صورت جدول نمایان می کند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *