News

TED ، فرصتی برای تحقق ایده ها

TED چیست؟

در ابتدا باید بیان کرد که TED مخفف سه کلمه  Technology ، Entertainmentو Design است ( تکنولوژی و سرگرمی و طراحی).
در سال ۱۹۸۴ یک معمار و طراح گرافیک به نام  Richard Saul Wurman ایده‌ اصلی TED را بنا نهاد و اولین کنفرانس TED توسط ورمان و هری مارکز در همان  سال  به منظور نمایش لوح فشرده سونی و رونمایی از یکی از کامپیوترهای اپل مکینتاش سازماندهی و برگزار شد.
بعد از اولین برگزاری، کنفرانس TED تا شش سال برگزار نشد، تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این رویداد دوباره تکرار شد و بعد از آن، برگزاری آن به‌ صورت سالیانه ادامه یافت.
مجموعه‌ TED یک سازمان غیر انتفاعی است که به «گسترش ایده های ارزشمند» اختصاص داده شده است. از این رو موسسان آن ،  این مجموعه را به عنوان سازمانی در جهت آشنایی و تبادل پیشنهادات علمی و انگیرشی از سوی تمام متفکران جهان که تشنه کنجکاوی و آشنایی با ایده‌های جدید و عجیب بودند، بنا نهادند و  عمیقاً بر این باور هستند که ایده‌ها قادر هستند،  روش، رفتار، زندگی و در نهایت جهان را تغییر دهند. در این راستا سعی دارند عملکردی به‌دور از هرگونه جهت‌گیری حزبی و سیاسی داشته باشند.
شکل اجرای برنامه‌های TED معمولاً اشاره به تحقیقات ، دانش و فرهنگ در قالب داستان پردازی داشته است.
بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد و همینطور تعداد زیادی از برندگان جایزه‌ی نوبل، مانند: جیمز کمرون، بیل گیتس، ال گور، جرج اسموت، بیل کلینتون، براین گرین، استیون هاوکینگ، ریچارد داوکینز و لری پیچ(موسس گوگل)... کسانی هستند که تا کنون در این برنامه سخنرانی کرده‌اند.


موسسان TED بر این باورند که  ایده‌ها قادرند روش ،  رفتار ،  زندگی و در نهایت جهان را تغییر دهند .


همانطور که گفته شد ، این سازمان در سال ۱۹۸۴ میلادی با برگزاری یک کنفرانس در زمینه فناوری، سرگرمی و طراحی (Technology, Entertainment and Design) شروع به کار کرد و امروزه تقریباً همه زمینه‌ها را با بیش از ۱۰۰ زبان زنده دنیا پوشش می‌دهد. همچنین جوامع مختلف در نقاط مختلف جهان از طریق TEDx که رویدادی مستقل است، ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. سخنرانی‌‌های هیجان‌انگیز و ۱۷ دقیقه‌‌ای  TED در سراسر دنیا بسیار پر بیننده است.
این کنفرانس به محلی برای  نمایش نوآوری‌های دنیای فناوری تبدیل شده است و در آن سخنرانی‌‌هایی ایراد می‌‌شود که گاهی توجه میلیون‌‌ها بیینده‌‌ آنلاین را از سراسر جهان به خود جلب می‌‌کند. مجموعه‌ی سخنرانیها و ویدئو‌های TED رایگان هستند و می‌توانید آنها را به صورت فایل صوتی یا تصویری با کیفیت مورد نظر خود دانلود کنید. در ایران نیز  تعداد بسیار زیادی از آنها زیرنویس فارسی دارند که می‌توانید هنگام نمایش یا دانلود، آن را فعال کنید.

امسال نیز این کنفرانس در خاستگاه اصلی خود، یعنی ونکوور کانادا آغاز به‌‌ کار کرده و قرار است باز هم بر محور شعار اصلی خود یعنی «ایده‌‌ها ارزش گسترش دارند»، به رسالت همیشگی‌‌اش در ارائه‌‌ فرصت بیان ایده‌‌های خلاقانه ازسوی سخنرانان اقصی نقاط جهان ادامه دهد.
موضوع کنفرانس امسال «بزرگ‌ تر از ما» (Bigger than Us) عنوان شده و میزبان چندین سخنرانی‌‌ از افرادی معروف نظیر جک دورسی، مدیر اجرایی توییتر، مادا بایو، رئیس‌‌جمهور سیرالئون و کارول کادوالادر، روزنامه‌نگار افشاگر رسوایی فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا است. (رسوایی بزرگی که طی آن، سوء استفاده‌‌ مؤسسه‌‌ کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی میلیون‌‌ها کاربر فیسبوک افشا شد.)
البته برگزاری این رویداد همیشه هم بدون حاشیه نیست. برخی افراد، دیدگاه‌‌های مطرح ‌‌شده در آن را عموما وابسته‌‌ به مکاتب خاص قلمداد می‌‌کنند. برخی نیز این انتقاد را مطرح می‌‌کنند که این سخنرانی‌‌ها شکلی فرمولیزه پیدا کرده‌‌اند که در آن هر سخنور با یک داستان شخصی، سخنان خود را آغاز می‌‌کند؛ پدیده‌‌ای که منتقدان برای آن، نام «نمایش ناشیانه برای روشنفکران» برگزیده‌‌اند.
با تمام این اختلاف ‌‌نظرها، تقریبا همگی در این موضوع اتفاق‌ نظر دارند که برنامه‌‌ عضویت این رویداد، یکی از بهترین جوانب آن است که شایسته تقدیر به‌ نظر می‌رسد. در این برنامه، به حدود ۲۰ نفر از «نوآوران برتر» ضمن اعطای مجوز رایگان برای شرکت در سه کنفرانس، یک پلتفرم برای ارائه‌‌ ایده‌ها و تبدیل آن‌ ها به کسب ‌و کار نیز تدارک دیده شده است (بد نیست بدانید بلیت‌های این همایش اغلب به ‌‌قیمتی بالغ‌‌ بر ۵ هزار دلار به‌‌ فروش می‌‌رسد!). علاوه‌‌ بر این، اعضا همچنین از مشاوره‌‌ های یک متخصص ویژه برای کمک به توسعه‌‌ پروژه‌های خود نیز بهره‌‌ مند خواهند شد. تا چند وقت پیش، این بخش تنها رویدادی فرعی از جریان کنفرانس محسوب می‌‌شد؛ اما اکنون به بخش مهمی از آن تبدیل است، تا آنجا که یک روز کامل از مراسم، به سخنرانی‌‌های اعضا اختصاص یافته است. اکنون دهمین سالگرد این رویداد درحالی برگزار می‌‌شود که ۴۰۰ نفر در زمره‌‌ اعضا آن قرار گرفته‌‌اند و ویدئو مربوط ‌‌به سخنرانی‌‌های این اعضا بیش ‌‌از ۲۵۰ میلیون بار دیده شده است.

در اینجا پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر، این ویدئو که سخنرانی آقای بیل گراس از بزرگترین کارآفرینان دنیا و بنیان گذار چندین استارتاپ موفق می باشد را مشاهده کنید.
آقای بیل گراس بنیان گذار شرکت های نوپای زیادی بوده و در این سخنرانی از تجربیات خود و اطلاعات جمع آوری شده از صدها کمپانی موفق و شکست خورده صحبت می کند. او استارتاپ ها را  بر اساس پنج عامل کلیدی بررسی و تحلیل کرده و تاثیر و اهمیت هر عامل در پیروزی استارتاپ ها را بیان می کند.


سخنرانی های TED باعث ایجاد تحولات زیادی در دنیای علم، کسب و کار و حتی حرکت های اجتماعی شده است . در اینجا به دو نمونه از این تحولات اشاره ای مختصر می نماییم.


آزمایش جهانی سلامت چشم

دکتر اندرو بستاوروس در سال ۲۰۱۴ یک سخنرانی در این همایش ایراد کرد و در آن، از اپلیکیشنی رونمایی کرد که می‌‌توانست هر گوشی هوشمندی را به ابزاری برای تشخیص علائم افت بینایی تبدیل کند. از آن زمان تاکنون، این پروژه‌‌ تحقیقاتی مبدل به به یک تشکیلات اجتماعی عظیم شده است که هم‌‌اکنون در هفت کشور جهان شامل کنیا، پاکستان و زیمباوه حضوری مؤثر دارد. در بوتسوانا، این تشکیلات با نام Peek  Vision در حال همکاری با دولت است تا بتواند به غربالگری و آزمایش چشمان کودکان مدرسه‌‌ای بپردازد. دکتر بستاوروس می‌‌گوید:
عضویت (در TED) به‌‌معنای همراهی‌‌ با دیگران در یک مسیر مشترک است؛ مسیری برای حل برخی از بزرگ‌ ترین چالش‌های دنیای امروز تا بتوانیم درکنار هم در این مسیر دشوار، اما رضایت‌‌ بخش قدم برداریم. این برنامه اقدام به تجهیز، پشتیبانی و سرعت‌‌ بخشی به ایده‌ای کرده که در حال حاضر در مقیاسی جهانی توسعه یافته است.


باستان‌شناس فضایی

سارا پارکاک یکی از اعضای کهنه‌‌ کار کنفرانس‌ های TED است. علت اینکه او را با لقب «باستان‌ شناس فضایی» می‌‌شناسند، آن است که او با استفاده از تصاویر ماهواره‌ ای و نیز الگوریتم‌‌‌ های پیچیده اقدام به شناسایی تغییرات ظریفی در زمین می‌‌کند که می‌تواند نشان‌ دهنده‌‌ وجود یک نوع سازه‌‌ دست‌‌ ساز بشر در عمق خاک باشد.
این سیستم تاکنون توانسته بیش‌‌ از ۳۱ هزار سکونتگاه گم‌‌ شده، یک هزار مقبره و ۱۷ مورد از اهرام مصر را شناسایی کند. او در سال ۲۰۱۶ برنده‌‌ جایزه‌‌ یک میلیون دلاری TED شد. این جایزه به فردی تعلق می‌‌گیرد که بتواند «جرقه‌‌ یک تغییر جهانی» را بزند. پارکاک از این پول برای ایجاد وب‌‌سایت GlobalXplorer استفاده کرد که به شناسایی مکان‌‌های کشف‌‌ نشده در سراسر جهان اختصاص دارد؛ بدین ترتیب، پژوهشگران خواهند توانست ضمن دسترسی به این تصاویر، نسبت‌ به شناسایی و گزارش مکان‌‌های جدید اقدام کنند.
از زمان راه‌ اندازی این وب‌‌ سایت، حدود ۸۵ هزار نفر توانسته‌ اند بیش از ۱۶ میلیون تصویر ماهواره‌ای ارائه‌‌ شده در این پایگاه را مطالعه کرده و بدین‌ ترتیب در کشف ۲۹ هزار مکان احتمالی در ۷۰۰ نقطه از کشور پرو مشارکت کنند. پارکاک می‌‌گوید:
من فکر نمی‌کنم که بدون آن گام‌‌ های اولیه‌‌ ای که با عضویت در TED در هفت سال پیش برداشتیم، می‌‌توانستیم  GlobalXplorer  را به واقعیت در آوریم؛ لااقل نه در شکل‌‌ و شمایل فعلی آن.

منابع:
- مجله اینترنتی زومیت
- وب سایت خبری بیشتر از یک
- وب سایت ایران تداکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *