News

تاثیر هوش مصنوعی در آینده بشر

هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده ، شبیه ‌سازی فرایند های تفکری و شیوه‌ های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها ، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. هوش مصنوعی را باید عرصه‌ پهناور ، تلاقی بسیاری از دانش‌ها ، علوم  و فنون قدیم و جدید دانست.

قرن ۲۱ ، عصر ارتباطات و ظهور فناوری‌های دیجیتال جدید می باشد ، در این قرن موضوع هوش مصنوعی همواره جزو موضوعات جذاب برای همه است. با وجود این ، برداشت های بسیار نادرستی از توانایی و قابلیت های هوش مصنوعی وجود دارد. تا جایی که این برداشت های نادرست موجب شده در اذهان عموم مردم هوش مصنوعی یک پدیده منفی تلقی شود و دید بدبینانه ای نسبت به آن داشته باشند . رسانه‌ها و صنعت سینمای جهان  به‌ویژه هالیوود نقش بسیار مهمی در ایجاد این بدبینی و وحشت در ذهن مخاطبان خود داشته است. در اغلب فیلم های  هالیوود تصاویر نا امید کننده‌ ای وجود دارد که نشان می‌دهند هوش مصنوعی روزی همه ما را از کار بیکار خواهد کرد ، جای خانواده و دوستانمان را خواهد گرفت و در نهایت نسل انسان را به‌ کلی نابود خواهد ساخت. این تصورات واهی و مبتنی بر احساسات بدبینانه فاصله زیادی با واقعیت دارند بدون تردید تاثیرات مثبت هوش مصنوعی بسیار وسیع می باشد.



هوش مصنوعی لزوماً یک پدیده منفی برای دنیای انسانی نیست؛ زمینه‌های متعددی را می‌توان نام برد که در آنها استفاده از هوش مصنوعی منجر به بهبود عملکرد و کاهش استرس انسان‌ در محیط کار می‌شود. در حوزه کسب ‌و کار و کارآفرینی نیز می‌توان روی هوش مصنوعی به‌ عنوان یک ابزار قدرتمند برای تسهیل امور حساب کرد. همچنین فناوری هوش مصنوعی در فرآیند تصمیم گیری انسان ها نیز تاثیر می گذارد. به این ترتیب با کمک هوش مصنوعی ما فرصت اتخاذ تصمیم های بهتر را به دست می آوریم. هوش مصنوعی در عصر حاضر تاثیر انکارناپذیری بر روی حل مشکلات دارد.
یکی از دغدغه های آینده در مواجهه با تکنولوژی هوش مصنوعی مربوط به کاهش حجم شغل برای انسان هاست. البته باید متذکر شد که با آمدن تکنولوژی هوش مصنوعی به بازار کسب و کار برخی از صنایع و مشاغل دستخوش تغییر و تحول اساسی خواهند شد. برای نمونه ،  مراکز پاسخگویی ، صنایع تولیدی ، کشاورزی ، حوزه انرژی و صنعت بهداشت و درمان و همچنین بسیاری از مشاغل دیگر . که البته این به معنی کم شدن کار برای انسان نیست بلکه به معنی تغییر فرصت های شغلی است . بر اساس گزارش موسسه گاردنر، تا سال ۲۰۲۰ فناوری هوش مصنوعی بیش از آنکه مشغول نابودی شغل های مناسب برای انسان ها باشد، در حال خلق فرصت های کاری تازه خواهد بود.
تا سال ۲۰۲۰، انقلاب چهارم صنعتی ، ارمغان هوش مصنوعی ، یادگیری ماشینی ، روبات های پیشرفته ، پیشرفت های گسترده در زمینه بیوتکنولوژی و بسیاری علوم دیگر را به بار خواهد آورد. براساس پژوهش موسسه مک کینزی ، تا سال ۲۰۲۰ کمتر از ۵ درصد شغل ها به طور کامل تحت سلطه هوش مصنوعی و روبات های هوشمند در خواهد آمد. همچنین ۶۰ درصد صنایع نیز نزدیک به ۳۰ درصد از شغل های درون خود را به کمک هوش مصنوعی اداره خواهند کرد. بدون تردید رواج استفاده از هوش مصنوعی باعث بروز انقلاب در زندگی شخصی و کاری ما خواهد شد. این انقلاب بدون تردید برخی از شغل های امروزی را از بین برده یا تغییر می دهد. با این حال دامنه وسیعی از فرصت های شغلی تازه هم پدید می آید. تردیدی در مورد نیاز مبرم نیروی انسانی به سازگاری هرچه بیشتر با فناوری هوش مصنوعی نیست. به این ترتیب در آینده ای نزدیک مهارت نیروی انسانی براساس توانایی اش در زمینه کار با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی سنجیده خواهد شد.
کلید موفقیت در دنیای کسب و کار آینده ، پذیرایی از تغییرات نوین با روی باز است. اگر شرکتی به هر دلیل اقدام به مقاومت نماید، به سرعت از عرصه رقابت حذف خواهد شد. بدون تردید پذیرش تغییرات تازه و تلاش برای سازگاری با آنها اصلا ساده نیست. با این حال نیازهای تازه مشتریان ما را مجبور به انطباق هرچه بیشتر با شرایط تازه خواهد کرد.

تا سال ۲۰۲۰ ، انقلاب چهارم صنعتی ارمغان هوش مصنوعی ، یادگیری ماشینی ، روبات های پیشرفته ، پیشرفت های گسترده در زمینه بیوتکنولوژی و بسیاری علوم دیگر را به بار خواهد آورد.

نقش هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

بخش منابع انسانی در هر شرکتی وظایفی از قبیل جذب و استخدام نیرو ، آموزش و توسعه ، تعیین حقوق و مزایا ، مسائل رفاهی کارکنان و ... را برعهده دارد.
در این میان جذب و استخدام کارمندان توانا برای شرکت بسیار پیچیده و مشگل زا است که می‌توان به کمک هوش مصنوعی ، این فرآیند را به‌گونه‌ ای ساده‌تر و مطلوب‌تر به انجام رساند. وقتی چندین هزار متقاضی برای تنها یک فرصت شغلی ثبت‌ نام می‌کنند ، بررسی چندین هزار رزومه و شناسایی توانایی‌های بالقوه متقاضیان کاری بسیار دشوار برای کارکنان بخش منابع انسانی خواهد بود. بهره‌گیری از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بار سنگینی را از دوش این کارکنان بردارد. اگر یک سامانه هوشمند طراحی شود که بتواند تقاضاهای شغلی و رزومه‌ های مربوطه را بر اساس معیارهای مد نظر شرکت طبقه‌ بندی و غربال کند ، آنگاه کارکنان بخش منابع انسانی قادر خواهند بود امور باقیمانده را با فراغ بال و در زمان کمتری به انجام برسانند.
زمان‌بندی و استفاده مناسب از زمان جزو مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها به حساب می‌آید. بر اساس نتایج یک تحقیق، زمان‌بندی در ۴۲ درصد موارد می‌تواند تفاوت بین شکست و موفقیت را در استارت‌آپ‌ها رقم بزند. از این رو اصلاً عجیب نیست که امروزه بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو ممکن از هوش مصنوعی در مدیریت زمان بهره بگیرند و با تکیه بر اطلاعات پردازش‌شده از زمان حال و گذشته، شانس بیشتری برای پیش‌بینی دقیق‌تر روندهای آتی داشته باشند

فناوری سایبورگ

واژه‌ی "سایبورگ" (Cyborg) مخفف کلمات سایبرنتیک و ارگانیسم است. سایبرنتیک علم ارتباط ماشین با انسان است. سایبورگ یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است. شروع خلقت سایبورگ زمانی آغاز شد که تعامل انسان و رایانه پدید آمد. دانشمندان معتقدند در شرایط زیستی آینده نزدیک،  باید توانایی‌های بشری خود را با افزودن قطعات رایانه و لوازم ذخیره‌ ساز به بدن‌هایمان بالاتر ببریم تا بتوانیم در شرایط دشواری که خودمان به وجود آورده‌ایم به حیات ادامه بدهیم. یکی از مواردی که انسان‌ها را منحصر به فرد می‌کند بدن و مغز ما است. نسل پنجم رایانه به رایانه‌ای اطلاق می‌شود که هوش مصنوعی را به کار می‌گیرند. این‌ها قادر به درک زبان‌های طبیعی و تشخیص مطالب و نوشتاری هستند و می‌توانند به انسان ها در تصمیم گیری‌ های پیچیده کمک کنند. محققان فکر می‌کنند که در آینده ما قادر خواهیم بود با استفاده از رایانه‌ها، بسیاری از توانایی‌های طبیعی خود را تقویت کنیم.

انجام شغل‌های خطرناک

امروزه ربات‌ ها کارهای بسیار سخت و خطرناکی را انجام می‌دهند. محققان معتقدند که فهرست بزرگی از کارهای خطرناک وجود دارند که اگر چه انسان ها قادر به انجام آنها نیستند ، اما نسل جدید ربات‌ها در نقش یک ابر قهرمان ظاهر می‌شوند و به‌ راحتی از عهده انجامشان برمی‌آیند. برای نمونه ، می‌توان به حضور آنها در عملیات آتش‌نشانی و تلاش برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ ها در جنگل و خنثی کردن بمب اشاره کرد. در حال حاضر ربات‌ها برخی از خطرناک‌ترین کارهای دنیا را انجام می‌دهند.
شغل جوشکاری به تولید مواد سمی ، گرمای شدید و سر و صدا شناخته شده است، ربات‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند به افراد در این شغل کمک کنند. شرکت صنعتی "ربات ورکس" (Robot Worx) می‌گوید: سلول‌های جوش رباتیک در حال حاضر در صنعت قابل استفاده هستند و دارای ویژگی‌های ایمنی می باشند که از آسیب‌های فزاینده به بدن انسان جلوگیری می‌کنند.


منابع:
- روزنامه فرصت امروز
- وب سایت خبری تابناک
- خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *