News

راهکارهای ایمن سازی کسب و کار در مقابل تحریم ها – مقاله سوم – دیده شوید

به آخرین مقاله از سری مقاله های با عنوان "راهکارهای ایمن سازی کسب و کار در مقابل تحریم ها" رسیده ایم. عنوان این مقاله ، دیده شوید است. به عبارتی هر چقدر در کسب و کار خود مهارت داشته باشیم ولی در جامعه و بازار دیده نشویم، خروجی مناسبی دریافت نخواهیم کرد.

به خاطر دارم که در سال های دور و در هنگام نوجوانی ، فیلمی مستند از کشور آلمان را از تلویزیون می دیدم. این فیلم در مورد اتومبیل و رانندگی بود. من که عاشق ماشین و بخصوص از نوع آلمانی آن مثل مرسدس و بی.ام.و بودم ، بسیار جذب این فیلم مستند شدم. در این فیلم به مخاطب گفته می شد که در انواع و حالت های مختلف آب و هوایی چه نکاتی را باید در رانندگی رعایت کنیم. خلاصه مطلب از رانندگی در آب و هوای آفتابی و کنار ساحل شروع شد تا رسید به رانندگی در شرایط بارانی و شب در شهر و کوهستان که در این حالت گوینده برنامه چند مرتبه یک نکته مهم رانندگی را در شرایط شب و باران و البته کمی طوفانی تاکید کرد. و آن نکته این بود که ببینید و دیده شوید. منظور از ببینید در آن برنامه این بود که از هر جهت باید توانایی رانندگی در شرایط سخت را داشته باشید. برف پاکن ها درست کار کنند، چراغ ها سالم باشند و ... . در عین حال برخی از رانندگان به علت تسلط و توانایی بالا در رانندگی، کاملا جاده و شرایط را می بینند و به همین دلیل گاهی اوقات از روشن کردن چراغ ها در شب امتناع می ورزند. این فیلم مستند به همه ما می گوید که این کافی نیست و دیگران هم شما را باید ببینند چرا که در غیر اینصورت ممکن است دیگران شما را نبینند و با شما تصادف کنند.

هنوز بعد از گذر سال های متمادی از آن برنامه، صحنه های آن فیلم را بخاطر دارم. در واقع عنوان این ۳ مقاله را از آن نکته مهم تاکید شده در آن فیلم مستند الهام گرفتم. براستی که فعالیت و کار در شرایط اقتصادی و کسب و کار کنونی کشور، همانند رانندگی در جاده ای کوهستانی در یک شب بارانی و طوفانی است. با یک اشتباه ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای راننده و سرنشینان ایجاد شود. بنابراین هم باید ببینید و هم باید دیده شوید.

اما در عالم کسب و کار دیده شدن به چه معنی است.

دیده شدن در دنیای کسب و کار به این معنی است که پتانسیل های کاری خود را و نیز آنچه که از محصول گرفته تا خدماتی که قصد ارائه آن را به بازار دارید، با روشی شفاف، درست و استاندارد به جامعه معرفی کنید.

حرفه ای تر بگویم باید بتوانید خود را عالی پرزنت (To Present) کنید. اگر این معرفی یا پرزنت به درستی انجام نگردد، دیده نمی شوید و مردم برداشت و دید اشتباهی از میزان قدرت و پتانسیل های شما پیدا خواهند کرد و همین باعث خواهد شد که فرصت های زیادی را از دست بدهید. از دست دادن فرصت ها یعنی از دست دادن آنچه که در حال حاضر به عنوان سرمایه های مادی و غیر مادی در دستان شما است. بنابراین باید دیده شوید آنهم بصورت حرفه ای.

اما چطور؟

هم از طریق روش های سنتی و فیزیکی و هم از طریق روش های نوین و مجازی باید خود را به جامعه پرزنت کنیم. اما سنگ بنای این فعالیت ها ، داشتن یک بستر و پلاتفرم (Platform) واحد و یکپارچه برای Presentaion خود به جامعه است.

در این پلتفرم یک روح واحد برای کلیه شاخص های مختلف محتواهایی که قرار است در عملیات Presentaion شرکت کنند، مشخص می شود. از نوع و تم شعارها، عکس ها، فیلم و انیمیشن ها گرفته تا شاخص هایی مثل رنگ و نوع فونت بکار رفته در محتواها و غیره. این روح مشخص کننده ژانر سناریوهای عملیات معرفی خود به جامعه است. مثلا آیا می خواهیم خودمونی باشیم و یا اینکه شخصیتی رسمی و جدی را از خود به جامعه منتقل کنیم. از طنز بهره ببریم یا اینکه حسی رومانتیک را در مخاطبان بوجود آوریم. می خواهیم خود را جوان و پرانرژی به جامعه معرفی کنیم و یا نه اینکه تاکید بر روی تجربه و خاک بازار خوردن را بارز کنیم. همه اینها بستگی به انتخاب شما دارد ولی چیزی که مهم است این هست که از پوسترهای طراحی شده برای نمایشگاه و بیلبوردهای درون بزرگراه ها گرفته تا آنچه که در وب سایت و شبکه های مجازی قرار می دهید، باید چهره واحد و کلاس و سطح مشخص و هماهنگ شده ای را از شما به معرض تماشا قرار دهد.

به ابزارهای متعددی برای پیاده سازی فرآیند Presentaion نیازمند هستیم


 ابزارهای متعددی برای پیاده سازی فرآیند Presentaion خود و یا شرکت خود به بازار و جامعه وجود دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

وب سایت، رسانه ای برای انتقال هویت سازمانی شما

اولین گام اساسی در راستای دیده شدن و نیز توسعه کسب و کار ، طراحی و تولید یک وب سایت کارا است. راه اندازی یک وب سایت اهداف متعددی را دنبال می نماید که از معرفی نشان تجاری ، تسهیل جذب مشتری ، فروش محصولات و خدمات ، خدمات پس از فروش و مدیریت ارتباط با مشتریان می توان به عنوان مهمترین اهداف نام برد. اما از همه مهم تر، یک وب سایت باید قادر باشد تا هویت و پتانسیل های شما را به جامعه انتقال دهد و دید درست و صحیحی از شما را در ذهن مخاطب ایجاد کند. خروجی یک وب سایت باید بگونه ای باشد که مردم شما را به همان اندازه ای که هستید، ببینند. نه بیشتر و نه کمتر.


اثر بخشی هر وب سایت، کاملاً وابسته به دو عامل مهم است: کیفیت طراحی و نیز محتوایی که در وب سایت قرار می گیرد. تولید محتوا خود به تنهایی به عنوان یک دانش و حرفه جدید در دنیای امروز مطرح می گردد. تحلیلگران بازارهای جهانی اعلام کرده اند که تخصص تولید محتوا تا سال ۲۰۲۴ یکی از پردرآمدترین مشاغل در جهان خواهد بود. لذا تولید و انتشار محتوا عامل تعیین کننده در موفقیت کسب و کار و نیز معرفی هر مجموعه ای به بازار می باشد. یعنی هر چقدر روی وب سایت خود سرمایه گذاری کنید، از فرصت های بیشتری در کسب و کار برخوردار خواهید شد. سعی کنید آنچه را که می خواهید به مخاطب بگویید بیشتر از طریق فیلم های کوتاه و انیمیشن باشد. اگر از متن استفاده می کنید ، حتما لابلای آن از عکس های با کیفیت و البته مرتبط با موضوع استفاده کنید.


شبکه های اجتماعی، دروازه تعاملی سازمان با جهان بیرون

با توجه به وجود وب سایت های متعدد که شاید تعداد آنها به چند ده میلیون برسد، بصورت پیش فرض این انگیزه در مخاطبان وجود ندارد که وب سایت شما را پیدا کنند و مرتب به آن سر بزنند.
اگر در حال قدم زدن در محله ای که بورس رستوران است هستید، چگونه تصمیم می گیرید که یکی از این رستوران ها را برای صرف شام انتخاب کنید؟
فضای وب همان محله است و شما برای جذب و نگهداشت مخاطبان، باید متوسل به شبکه های اجتماعی شوید. شبکه های اجتماعی متعددی با اهداف مختلفی وجود دارد که به آنهایی که واجب است داشته باشید، اشاره می کنیم.

Facebook


« بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بهترین و تنها استراتژی برای شکست ریسک نکردن است. »

مارک زاکربرگ اکتبر ۲۰۱۱
فیس بوک

فیس بوک شبکه ای اجتماعی است که در ۴ فوریه ۲۰۰۴ توسط جوانی به نام مارک زاکربرگ به وجود آمد. در ابتداء فیس بوک ابزاری برای ارتباط با دوستان و مبادله اطلاعاتی از قبیل عکس، فیلم یا پیغام تلقی می شد. اما در حال حاضر فیس بوک مهمترین شبکه اجتماعی تجاری برای شرکت ها در جهان محسوب می شود. اگر به وب سایت های شرکت های مهم جهان سری بزنید ، متوجه خواهید شد که در تمامی آنها ، اکانت فیس بوک وجود دارد. در حال حاضر فیس بوک با ۲.۲۳ میلیارد عضو یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی پرکاربرد در جهان است. شاید یکی از نکات تجاری جالبی که می توان به آن اشاره نمود این است که در کشور همسایه ما یعنی عراق، فیس بوک مهمترین ابزار ارتباطی تجاری است.

Twitter


« انتظار غیر منتظره ها را داشته باش.
و هر وقت ممکن است، غیر منتظره باش. »

جک دورسی
موسس تویتتر
توییتر

اصطلاح توئیتر از ماه مارس سال ۲۰۰۶ بود که با راه‌اندازی سایت Twitter.com توسط Jack Dorsey بر سر زبان‌ها افتاد و با سرعتی باورنکردنی دهان به دهان چرخید و چیزی نگذشت که ده‌ها سایت با خدماتی مرتبط با توئیتر افتتاح شد. شاید هیچ کس باور نمی‌کرد سایتی که تنها یک کار ساده انجام می‌دهد، چنین طرفدار پیدا کند به طوریکه سیاستمداران، ثروتمندان، مشاهیر، کمپانی‌ها و هر کس که نان ارتباط با مخاطب را می‌خورد اعلام کند که در سایت توئیتر یک اکانت ایجاد کرده است!

آن کار ساده این بود:

ثبت کاری  که هم اکنون در حال انجام آن هستید، تنها در چند کلمه!

به عبارت دیگر شما می‌توانید در هر لحظه به عنوان یادگاری ثبت کنید که هم اکنون در حال انجام چه کاری هستید؟!

به هر پستی که در سایت توئیتر ارسال می‌کنید، یک توئیت می‌گویند و به عمل ارسال یک پست، توئیت کردن. در کنار این کار ساده، چیزی که بیش از همه، توئیتر را محبوب کرد، امکان « دنبال کردن » (Following) افراد دیگر و یا « دنبال شدن » توسط افراد دیگر (Follwer) بود. اگر یک دوست را دنبال کنید، می‌توانید توئیت‌های او را در حساب کاربری خود مشاهده کنید. حالا تصور کنید شخص مهمی مثل «پیر امیدیار» یا بسیاری از شخصیت‌های مهم دیگر را Follow کنید. جالب است که بدانید در طی روز چه کارهایی انجام می‌دهد. این‌ها تنها مواردی نبودند که به توئیتر کمک کردند که خود را بین چهارصد سایت اول دنیا مشاهده کند، توئیتر APIهایی برای سایت خود گسترش داد که به برنامه‌نویسان این امکان را می‌داد که برای سایتش برنامه‌های مورد استفاده کاربران را بنویسند.

به همین دلیل هر روز سایت‌های مختلفی راه‌اندازی می‌شوند که به روش‌های مختلف امکان ارسال و یا مشاهده توئیت‌های شما را می‌دهند. علاوه بر این،‌ توئیتر امکان توئیت کردن از طریق موبایل را نیز فراهم کرده است و این یعنی توئیتر همیشه همراه کاربرانش خواهد بود. این روزها توئیتر نه تنها یک سایت ثبت خاطره، بلکه به سایتی جهت انجام فعالیت‌های علمی، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، حتی گزارش زنده مسابقات فوتبال و بسیاری فعالیت‌های جذاب دیگر تبدیل شده است. در حال حاضر توییتر ۳۳۵ میلیون نفر کاربر فعال دارد.

Instagram


«اگر علاقه به انجام کاری ندارید، با خود عهد کنید که تنها پنج دقیقه خود را مشغول به آن خواهید کرد. »

کوین سیستروم
موسس اینستاگرام
اینستاگرام

با خریده شدن اینستاگرام Instagram   توسط فیس بوک برای بسیاری سوال پیش آمد که اینستاگرام چیست ؟ و چرا فیس بوک آن را خریداری کرده است ؟  اینستاگرام در واقع اپلیکیشنی است بر روی گوشیهای اسمارت ، ابتدا بر روی آیفون و آی پد پیاده شد و از چندی قبل ،  قابل دانلود بر روی گوشیهای اندروییدی هم شد.  شبیه ترین سایت به اینستاگرام از لحاظ نحوه عملیات توییتر می باشد ، با این تفاوت که در توییتر شما متن و لینک  به اشتراک می گذارید اما در اینستاگرام شما عکسی را با توضیح ویا بدون توضیح به اشتراک می گذراید. همانند توییتر یک عده شما را فالو می کنند (شما را دنبال می کنند ) و یا شما آنها را دنبال می کنید برای همدیگر کامنت می گذارید و یا لایک می کنید.

قابلیتهای تصویری

در اینستاگرام قابلیتهای تصویری خوبی قرارداده شده که با استفاده از آنها شما عکس خود را قبل از ارسال بر روی شبکه اینترنت بسیار جذابتر می کنید ، این تغییرات و افکت های تصویری بی نظیرند و یکی از دلایل جذابیت اینستاگرام شده اند.

آپلود عکس

یکی از قابلیتهای خوب اینستاگرام امکان ارسال عکس بر روی سایتهای معروف دنیا از جمله  توییتر ، فیس بوک ، فلیکر ، تامبلرو فوراسکوور است. بدین معنا که ضمن آپلود عکس بر روی اینستاگرام شما می توانید آن را همزمان و یا بعداً بر روی سایتهای ذکر شده نیز ارسال کنید. در این ارسالها نیازی به آپلود مجدد نیست و منبع عکس همان اینستاگرام خواهد بود.

 جستجو در اینستاگرام

در اینستاگرام می شود جستجو بر اساس کلمات کلیدی یا همان تگها را انجام داد ، به این ترتیب می توانید عکسهای مورد علاقه خود را پیدا کنید و یا عکاس آن عکس را فالو (دنبال ) کنید.

چرا اینستاگرام مهم است ؟

پاسخ این سوال در تمایل مردم به گرفتن اطلاعات و انتشار اطلاعات از طریق تصاویر است که این پدیده را اصطلاحاً اینفو گرافیک  info graphic نیزمی گویند. طرفداران تصاویر به این شکل از زندگی روزمره خود ، وقایع و هر چیزی را که دوست دارند عکس گرفته و نهایتاً آن را با کسانی که دوست دارند به اشتراک می گذارند.

LinkedIn


« همه چیز در زندگی دارای ریسک است، و تو فقط باید یاد بگیری چطور آنها را هدایت کنی. »

رید هافمن
موسس لینکدین
لینکداین

پایه کار شبکه اجتماعی "LinkedIn" بدین گونه است که کاربران را تشویق می کند تا یک پروفایل کاملا حرفه ای بسازند و از این پروفایل ساخته شده می توانند در سایت های دنیای مجازی به عنوان یک رزومه کاری استفاده نمایند. لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با صاحبان آنها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

یکی از شبکه های اجتماعی که تاثیر زیادی بر سئو سایت دارد، همین لینکدین است. اگر شما در سایت خود مقالات تخصصی قرار می دهید، بهترین شبکه برای به اشتراک گذاری مطالبتان، لینکدین است. زیرا در این شبکه همه به دنبال مطالب تخصصی هستند و اگر هر مطلب غیر از موضوع اصلی قرار داده شود، نه تنها باعث تخریب صفحه کاری شما می شود، بلکه بقیه کاربران نیز با آن مطالب نیز برخورد جدی خواهند کرد. در حال حاضر این شبکه اجتماعی ۴۶۷ میلیون نفر عضو دارد. توجه کنید ۴۶۷ میلیون نفر متخصص و شرکت های تخصصی.

همچنین می توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافیست سری به صفحات اشخاص یا شرکت های مختلف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستید و می توانید با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکدین داشته باشید. کار کردن با این پلفترم نیز بسیار راحت تر از چیزیست که فکرش را می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *